jennifermthunell

Alla inlägg den 15 januari 2011

Av Jennifer- Maria Thunell - 15 januari 2011 11:28

Igår hade jag änglavakt, red Hannas ponny Flyen och hon red sin unghäst.

Dom hade varit lite trippig i början på ridpasset...efter ett tag så tvärstannar Flyen och reser sig samtidigt som hon vänder sig mot Hanna och hennes häst.


När hon insåg att hon vart trängd reste hon sig igen och slog över. Jag  vet att jag han tänka..INTE,BAKÅT,INTE,BAKÅT, (då skadar jag nacken), och jag la lite tyngd på min vänstra sida vilket resulterade i att hon landade på mig och mitt vänstra ben. Men jag klarade rygg och nacke tack vara min underbara skyddsväst och hjälm och att hon inte landade rakt bakåt.


När jag sedan kom hem vart mamma bekymrad eftersom benet var så svällt och hårt och bad mig ringa 1177, dom skicka direkt en remiss till akuten så det var bara att släpa mig in i bilen. Väl framme på akuten gick allt ganska snabbt, de misstänkte att jag hade brytit smalbenet så jag fick morfin och röntgades.


Dom konstaterade att jag hade haft änglavakt...350 kg ponny över sig och inte ett enda ben brutet. Men att mina mjukdelar, muskler mm. hade fått krosskador.


Jag fick kryckor och kunde åka hem. Väl ute på parkeringen så ger morfinet svar (jag låg hela tiden innan). Varpå jag blir aggresiv, håller på att svimma och var i en annan värld. Höll på att nodda där ute. Det kommer folk som hjälper mig så att jag kan sätta mig. Hade inte mamma vart med så hade jag ramlat ihop och somnat där ute...kroppen skrek bara LÄGG DIG NER OCH SOV, SÅ LÖSER SIG ALLT.


Men i dag mår jag okay, hoppar runt på mina kryckor och skriker så fort någon nuddar benet men annars så e det bra. JAG HADE ÄNGLAVAKT, det har jag insett nu.


Säkerhetsvästen jag hade är den bästa väst jag har haft, inte ens ett blåmärke på ryggen och är inte öm där. Så till er som RIDER, ANVÄND VÄST.


Denna väst skyddade mig från allvarliga och eventuellt livshotande skador.

  

Säkerhetsväst Vuxen Racesafe

Artikelnr. 230246

2 495 Kr


Ovido - Quiz & Flashcards